Kuidas kriisiajal vaheldusrikkalt toituda?

Hei! Kuna praegu valitseb maailmas olukord, millesarnast pole meist paljud kogenud, siis on ka mĂ”istetav, et segadust on palju. Mina ise ei ole pidanud toitu varuma, kuna mul on alati varud olemas, sest mulle meeldib osta pĂ”hiasjad pikaks ajaks valmis (kuivained, tomatikonservid ja -pastad, kikerhernekonservid, Ă”lid, maitseained, munad, vĂ”i, juust jne). Selles postituses pĂŒĂŒangi ma pigem keskenduda sellistele toiduideedele, mille koostisosad oleks kauasĂ€ilivad, aga mis oleks siiski maitsekad.

Tangulistest on ĂŒks huvitavamaid maisitang ehk polenta. Seda keetes ja lisades parmesani-vĂ”id, saab ĂŒlimaitsva soolase pudru, mida sobib sĂŒĂŒa nii omaette kui mitmete erinevate kastmetega. Mulle meeldib polenta kĂ”rvale sĂ€ttida nĂ€iteks hakkliha-tomatikastet, milles sibul, kĂŒĂŒslauk, konserveeritud tomatid, hakkliha ja maitseained (basiilik, majoraan, oregano sobivad). Polenta juures on hea, et mahult paisub see mĂ€rkimisvÀÀrselt – 1 osa polenta kohta tasub vĂ”tta 5 osa vett. Seega liitrisest pakist saab 6 liitrit putru.

Kartul. Odav ja tihtipeale suurtes kogustes kodus olema. JĂ€llegi – vĂ€ga mitmekesine mugulake. Sobib ahju panna, praadida, keeta, aurutada. Salatisse, liha kĂ”rvale, teiste juurikatega. MitmepĂ€evase portsjoni head toitu saad nĂ€iteks siis, kui valmistad kartulipudru – keedetud kartulist, vĂ”ist, koorest vĂ”i piimast ja ka hakklihakastme, jĂ€llegi pisut tomatise, kuhu vĂ”iksid lisada ka sĂŒgavkĂŒlmast herneid, porgandit ja erinevaid maitseaineid (tĂŒĂŒmian, Worchesteri kaste). Aseta kaste suure ahjupanni pĂ”hja, peale laota kartulipuder ning kĂŒpseta ahjus pruuniks. VĂ€ga toekas, aga lihtne ja soodne. Kartulit tasub ka suuremas koguses keeta, nii saad seda hiljem praadida, kasutada salatisse, teha katki ning valmistada kartulipannkooke. Sest kartul on vĂ€ga hea toitevÀÀrtusega ja toekas toiduaine!

Pasta. Siinkohal on ka lĂ”putult variante ning rÀÀgin nendest veelgi lĂ€hemalt varsti. Aga samamoodi – sobib absoluutselt iga teise koostisosaga kokku segamiseks. Olgu selleks kasvĂ”i midagi nii lihtsat kui juust vĂ”i tomatikaste. Sobivad ka kĂ”ikvĂ”imalikud juurikad, lihad, pestod. VĂ€ga lihtne ja hea pasta valmib ka vaid Ă”li ja kĂŒĂŒslauguga! Eestimaise makaronisalati saad siis, kui segad pastaga pisut hapukoort-majoneesi ning marineeritud kurki, suitsuvorsti ja tomatit.

Riis. JÀllegi vÀga mitmekesine toiduaine ja tasub ka suuremas koguses keeta. Sellest saab valmistada praetud riisi, salatit, miks mitte vormirooga. Lisaks sobib riis suppide sisse ning kÔikvÔimalik aasiapÀraste roogade kÔrvaseks. Juba vaid riis + muna pannile teevad imemaitsva roa.

Jahu + pĂ€rm. Kombineerides jahu, pĂ€rmi, vee, soola saad vĂ€ga lihtsa saia, mis alati hea. Lisades veel ka vĂ”id, suhkrut, saad juba midagi kĂŒlluslikumat. TĂ€ites selle taina liha, kapsa, porgandi vĂ”i kasvĂ”i keedukartuliga saad mĂ”nusad pirukad. Kasuta maitseaineid, et veelgi rohkem maitset anda! Must pipar, loorber, sibul, kĂŒĂŒslauk – kĂ”ik sobib. Kui kĂŒlmikus erinevaid ĂŒlejÀÀke – juustukontse, vorste vms, siis tasub teha ĂŒks pitsa, kuhu need kĂ”ik kenasti peale laduda. VĂ€ga maitsev ja soodne 🙂

KĂ”ikide tanguliste sekka sobib segada erinevaid juurikaid ja neid tasub praegu varuda sĂŒgavkĂŒlma – nii sĂ€ilivad kaua ja ei pea liialt tihti poodi jooksma. Ka erinevad fermenteeritud tooted sĂ€ilivad hĂ€sti ja on pealegi vĂ€ga kasulikud. Hapukapsast saab suure pajatĂ€ie kosutavat suppi, lisa ainult kruubid ja natuke kondiliha. SĂŒgavasse tasub varuda ka liha, mereande ja kala. Nii on neid hea igal ajal kasutada.

Ja olgem sÀÀstlikud! Kui toidu sĂ€ilivusaeg hakkab lĂ”ppema, visake see patta vĂ”i sĂŒgavkĂŒlma. Kui sai on vana, valmista sellest krutoonid vĂ”i kuivikud, mida nĂ€ksida. Kui maitseained tahavad nĂ€rbuda, kuivata need hoopis ja kasuta hiljem. Kui aedviljad (nt tomat) on pisut pehmed ja teel mĂ€danema, viska ruttu potti ja keeda neist kaste. Sama puuviljadega, marjadega – ideaalsed moosiks, kompotiks vĂ”i mahlaks. Kuumtöötlemine aitab ja muudab paljudki toidud veel paremaks. Kuuma toidu koheselt purki panemine ning kaanetamine tagab ka vaakumi purgis, mis omakorda aitab toidul kauem sĂ€ilida!

Hoidke end, lĂ€hedasi ja Ă€rge kaotage end selles segaduses! PĂŒĂŒdke vaba ajaga, kui seda on, teha midagi, milleks ehk muidu mahti pole. Õnneks on infokanalid ikka suuresti valla ning iseseisvalt saab Ă”ppida, teadmisi omandada ikka. KĂŒll kĂ”ik ruttu möödub, kui oleme tublid ja karantiinis pĂŒsime 🙂

 

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. NÔutavad vÀljad on tÀhistatud *-ga